وبلاگ

خمیردندان کودک

خمیر دندان مناسب کودکان

شما باید اقدامات مراقبت از دندان برای فرزندان خود را زودتر از آنچه فکر می‌کنید آغاز کنید. روال مراقبت از دهان و دندان کودک را در صورتی انجام دهید که اطمینان داشته باشید که خمیر دندان دوز مناسبی از مواد لازم و ضروری را در بر می‌گیرد و با استانداردهای وزارت بهداشت هماهنگ بوده و دارای تاییدیه ADA است. حال ممکن است سوالات زیادی در ذهن شما در مورد بهداشت دهان و دندان کودک ایجاد شود. ما در این مقاله سعی می‌کنیم به سوالات شما در این مورد جواب دهیم.

چرا مسواک زدن برای کودکان مهم است؟

خمیر دندان کودک

سلامت دهان و دندان از سنین بسیار پایین شروع می‌شود که مراقبت روزانه از لثه‌ها و دندان‌های کودک به جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه کمک می‌کند و باعث می‌شود این کار به یک عادت منظم برای کودک تبدیل شود. مسواک زدن به صورت روزانه برای از بین بردن پلاک با استفاده از خمیر دندان ضد پلاک میکروبی بسیار مهم است. پلاک یک لایه نرم، چسبنده و تقریبا نامرئی از باکتری است که هر روز روی دندان ها تشکیل می‌شود.

چرا برای کودکان باید از خمیر دندان مخصوص استفاده کرد؟

به طور کلی، استفاده از خمیردندان برای کودکان قبل از سن ۱۸ ماهگی ضروری نیست؛ اما می‌توان فرآیند تمیز کردن دهان و دندان را با استفاده از مسواک مخصوص کامل کرد. اما نکته قابل توجه در این است که خمیر دندان ها در انواع مختلفی تولید شده می شوند که میزان فلوراید موجود در آن متفاوت است. به همین دلیل، توصیه می شود از خمیر دندان هایی که حاوی سطح پایینی از فلوراید هستند برای کودکان استفاده شود.

میزان مناسب خمیر دندان برای رده‌های سنی مختلف

علاوه بر نوع خمیر دندان باید میزان استفاده از خمیر را بسته به سن کودک خود در نظر بگیرید که در ادامه بر حسب رده سنی کودکان، مقدار خمیر دندانی که باید استفاده شود را آورده‌ایم:

میزان خمیر دندان برای کودکان زیر سه سال

برای کودکان ۱ تا ۳ ساله باید مقدار خیلی کمی از خمیر دندان استفاده شود تا در صورت صورت بلعیده شدن توسط کودک خطرناک نباشد. مقدار میزان استفاده شده باید چیزی در حدود اندازه یک دانه برنج باشد.

مقدار خمیر دندان برای کودکان بالای ۳ تا ۶ سال

بعد از سه سالگی شما می‌توانید تقریباً به اندازه یک نخود، خمیر دندان حاوی فلوراید برای کودک خود در این سن استفاده کنید.

میزان خمیر دندان برای کودکان بالای ۷ سال

برای کودکان بالای ۷ سال نیز اجازه دارید به اندازه یک نخود از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. اگر اطمینان دارید که کودک شما در این سن خمیر دندان را نمی‌بلعد، می‌توانید از مقدار بیشتری استفاده کنید.

نکات مهم مسواک زدن کودکان

خمیر دندان پسرانه

همه کودکان در ابتدا از فرآیند مسواک زدن لذت نخواهند برد؛ اما در نهایت اکثر آنها به عنوان کاری روزمره این کار را انجام می دهند. در ادامه نکاتی را برای شما لیست کرده‌ایم که می‌توانید با انجام دادن آنها کودک خود را تشویق کنید تا مسواک بزند:

  • کودک را با خواندن ترانه مورد علاقه او هنگام مسواک زدن سرگرم کنید و یا حتی می‌توانید ویدیو مسواک زدن کودکان که حالت کارتونی داشته باشد را برای او پخش کنید.
  • کودکان دوست دارند از دیگران تقلید کنند؛ بنابراین از سایر اعضای خانواده نیز بخواهید که به کودکان نشان دهند که آنها چگونه مسواک می‌زنند.
  • برای کودک خود کتاب‌های داستانی زیادی با موضوع آموزش مسواک زدن بخوانید.
  • اگر کودک شما طعم خمیردندان را دوست ندارد، ابتدا مسواک زدن را بدون خمیردندان امتحان کنید. سپس به مرور زمان مقدار کمی خمیر دندان که مناسب برای کودکان است استفاده کنید تا به طعم آن عادت کند. همچنین خمیر دندان هایی با طعم‎های میوه ای وجود دارد که ممکن است کودکان بیشتر دوست داشته باشند.

نکات خرید خمیر دندان کودک

در سال‌های اخیر، تنوع خمیردندان‌های موجود در بازار که مناسب کودکان هستند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. با این حال، انتخاب خمیر دندان مناسب، عامل مهمی در ترویج عادات خوب بهداشت دهان و دندان کودک است. برای کمک به شما در انتخاب خمیر دندان مناسب کودکان نکات زیر را جمع‌آوری کرده‌ایم:

۱.تاییدیه‌های ADA و وزارت بهداشت

خمیردندانی را انتخاب کنید که به عنوان محصولی ایمن و موثر در حفظ سلامت بهینه دندان تایید شده باشد. برای اطمینان از تاییدیه، هنگام خرید به دنبال مهر تایید وزارت بهداشت بر روی جعبه و یا تیوب خمیر دندان باشید. مهر ADA نیز تضمین می‎کند که خمیر دندان به طور عینی آزمایش شده و توسط امور علمی به عنوان خمیر دندان مناسب و بدون ضرر مورد تایید قرار گرفته است. خمیر دندان های پاتریکس از همه مزایای گفته شده بهره مند بوده و به صورتی طراحی شده است که مناسب برای همه قشر از افراد جامعه باشد.

۲.میزان فلوراید

خمیردندان‌ها اغلب حاوی فلوراید، عوامل ضد باکتری و مواد ساینده ملایم هستند که به جلوگیری از پوسیدگی و حفظ سلامت دندان ها کمک می‌کنند. خمیر دندان ضدپلاک میکروبی دارای عوامل ضد باکتری است که از رشد آنها جلوگیری کرده و به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک می‌کند. خمیر دندان حاوی مواد ساینده دارای ترکیباتی مانند کربنات منیزیم، اکسیدهای آلومینیوم هیدراته و کربنات کلسیم است که عملکرد مکانیکی مسواک زدن را موثرتر می‌کند.

 فلوراید موجود در خمیر دندان به تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک می‌کند؛ اما همانطور که اشاره کردیم، خمیردندان‌های بزرگسالان و کودکان از نظر مقدار فلوراید متفاوت هستند. برای بررسی میزان فلوراید خمیر دندان باید به بسته بندی آن توجه کنید. اکثر خمیردندان‌های معمولی حاوی ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ ppm فلوراید هستند.

از آنجایی که کودکان تا سن ۲ سالگی تمایل به قورت دادن خمیردندان دارند، مصرف خمیر دندان‌های معمولی برای آنها مضر است؛ زیرا مصرف فلوراید می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلفی شود.

۳.طعم‌های جذاب

نعناع محبوب‌ترین طعم دهنده برای محصولات مختلف از جمله خمیر دندان در سراسر جهان است. با این حال، وقتی صحبت از علاقه کودکان می‌شود، محبوب‌ترین طعم برای خمیر دندان به طعم‌های میوه‌ای مانند توت فرنگی یا هندوانه تغییر پیدا می‌کند.

۴.سایندگی ملایم

برخی از خمیردندان‌ها از مواد خشن تشکیل شده‌اند که ممکن است مینای دندان را فرسایش داده و از بین ببرند. ساینده‌های موجود در خمیر دندان در صیقل دادن و از بین بردن پلاک دندان‌ها بسیار موثر بوده؛ اما مقادیر زیادی از فسفات و آلومینا که در برخی از خمیردندان ها وجود دارد می‌تواند برای مینای دندان کودک بسیار قوی بوده و باعث حساس شدن بیش از حد دندان‌ها شود. برای انتخاب خمیردندانی که حاوی موارد ساینده ملایم برای دندان‌های کودکتان باشد، از دندانپزشک اطفال خود بپرسید که کدام خمیردندان برای سن کودک شما مناسب است و آن را تهیه کنید.

مجموعه ما با سابغه ای بالغ بر ۲۵ سال و با استفاده از جدیدترین تکنولوژی ها موفق به تولید محصولات بهداشتی شده است. شرکت طنین بهداشت پارس با دارا بودن ۱۰ برند زیر مجموعه همچون پاتریکس، دالکو، هسل، تورنتو، اسکارد و … اقدام به تولید و عرضه محصولات در بزرگ ترین فروشگاه ها نموده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

 

فهرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)