وبلاگ

نخ دندان

انواع نخ دندان؛ چگونه یک نخ دندان مناسب انتخاب کنیم

استفاده از نخ دندان بخش مهمی از روتین رعایت بهداشت دهان و دندان است که به پیشگیری از پوسیدگی، بیماری لثه و بوی بد دهان کمک می‌کند. اما زمانی که برای خرید نخ دندان به داروخانه مراجعه می کنید، به دلیل تنوع با گزینه‌های زیادی روبرو می‌شوید که خرید را برای شما سخت می کند. از این رو، ما در این مقاله تصمیم گرفتیم در رابطه با انواع نخ دندان صحبت کنیم تا دیگر هنگام خرید آگاهی کاملی از این محصول بهداشتی داشته باشید.

انواع نخ دندان

انواع نخ دندان

به طور کلی، نخ دندان‌های موجود در بازار به چند دسته تقسیم می‌شوند:

  1. نخ دندان مومی و بدون موم
  2. نخ دندان طعم دار و بدون طعم
  3. نوار بین دندانی
  4. نخ دندان PTFE

در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب انواع نخ دندان خواهیم پرداخت:

۱. نخ دندان مومی و نخ دندان بدون موم

نخ دندان بدون موم از نایلون ساخته شده و متشکل از حدود ۳۵ رشته به هم تابیده شده است. برخی افراد نوع بدون موم را ترجیح می‌دهند؛ زیرا ذرات غذا را بهتر جذب کرده و به راحتی در فاصله‌های کم بین دندان جا می‌شود. با این حال، این نوع نخ دندان تمایل به پاره شدن و گیر کردن در لبه‌ها را دارد.

نخ دندان مومی هم همانند بدون موم از نایلون ساخته شده است و تنها تفاوت آن این است که با روکش مومی سبکی پوشانده شده است. این نوع نخ دندان نسبت به نوع بدون موم راحت‌تر بین دندان‌ها حرکت می کند و همچنین احتمال پاره شدن کمتری دارد.

یکی از معایب این نوع نخ دندان این است که موم روی آن باعث می‌شود، نخ کمی ضخیم‌تر شود. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم اگر دندان‌های شما نزدیک به هم هستند، بهتر است از نخ دندان بدون موم استفاده کنید.

۲. نخ دندان طعم دار و بدون طعم

اگر به طعم دار بودن خمیر دندان علاقه زیادی دارید، می‌توانید از نخ دندان طعم دار نیز استفاده کنید. این مدل از نخ در طعم‌هایی مثل دارچین یا نعناع وجود دارند که بسته به سلیقه خود می‌توانید هر کدام از آنها را امتحان کنید. همچنین اگر می‌خواهید فرزندانتان را به این کار تشویق کنید، می‌توانید از نخ دندان طعم دار کمک بگیرید.

۳. نوار بین دندانی یا نوار نخ دندان

اگر فاصله بین دندان‌های شما زیاد است، می‌توانید از نوار بین دندانی که به چسب دندان نیز معروف است استفاده کنید. این مدل نسبت به مابقی محصولات ضخیم‌تر و پهن‌تر بوده و به راحتی ساییده یا پاره نمی‌شود.

۴. نخ دندان PTFE

PTFE همان ماده‌ای است که در پارچه‌های گورتکس نیز استفاده می‌شود و مخفف پلی تترا فلورو اتیلن است. نخ دندان PTFE به راحتی بین دندان‌های شما حرکت کرده و بهترین گزینه برای کسانی است که دندان‌های ناهموار دارند.

اما نکته قابل توجه در این است که این نوع نخ دندان به دلیل دارا بودن اسید پرفلورو اکتانوئیک سرطان ‌زا بوده و می‌تواند بر سطح هورمون‌ها و سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد، پس بهتر است قبل از استفاده از نخ دندان PTFE با دندانپزشک خود مشورت کنید.

۵. نخ دندان لاستیکی یا پلاستیکی

نخ دندان پلاستیکی بر خلاف لاستیکی معمولا از چند رشته نایلون ساخته شده و به دلیل ارزان بودن در اکثر داروخانه ها موجود است. نکته قابل توجه در این است، اگر پرکردگی دارید که به درستی بین دندان‌های شما تطبیق داده نشده‌، نخ دندان چند رشته‌ای و پلاستیکی پس از یک بار استفاده از بین می‌رود. به همین دلیل بهتر است از نوع لاستیکی (تک رشته‌ای) استفاده کنید؛ به این نکته نیز توجه کنید که نخ دندان لاستیکی قیمت بالاتری دارد.

تا به اینجا مقاله به برخی از مدل های نخ دندان اشاره کرده ایم که محدود به این موارد نمی شود؛ زیرا برخی از مدل ها بسته به نوع برند متفاوت می باشند.

مزایای استفاده از نخ دندان

وقتی که دندان ما تمیز است، احساس خیلی خوبی نسبت به خودمان داریم. با خیال راحت لبخند می‌زنیم و نگران نیستیم که چیزی در میان دندان‌هایمان گیر کرده باشد. گرچه استفاده از نخ دندان بعد از هر وعده غذایی به سلامت دندان کمک می‌کند اما نباید فکر کنیم که تنها مزیت استفاده از نخ دندان همین است.

در این بخش از مقاله، می‌خواهیم در خصوص مزایای استفاده از نخ دندان صحبت کنیم و بگوییم چرا استفاده از آن برای همه ضروریست.

فواید استفاده از نخ دندان

فواید استفاده از نخ دندان

در ادامه به شکل خلاصه در مورد مزایای استفاده از نخ دندان توضیح داده‌ایم:

  • رفع پلاک‌های دندانی

هیچ چیز بدتر از پلاک‌های دندانی نیست. لایه‌ای چسبنده و بی‌رنگ که ظاهر دندان را خراب می‌کند و به مرور باعث تخریب و پوسیدگی آن می‌شود. با هر وعده غذایی و مصرف غذاهای شیرین و نشاسته‌ای، این پلاک‌ها روی دندان ایجاد می‌شوند. برای رفع پلاک‌های دندانی توصیه می‌شود که همیشه از نخ دندان استفاده کنید.

  • جلوگیری از ایجاد حفره‌های دندانی

دومین مزیت استفاده از نخ دندان جلوگیری از ایجاد حفره‌های دندانی است. در واقع وقتی که از پوسیدگی جلوگیری شود، امکان ایجاد سوراخ‌های دندانی نیز کمتر خواهد شد. حداقل یک بار در روز نخ دندان بکشید تا از تجمع پلاک‌ها و ایجاد سوراخ در دندان خود جلوگیری کنید.

  • کاهش بیماری‌های لثه

یکی از جدی‌ترین بیماری‌های لثه در اثر عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به وجود می‌آید. در صورتی که به طور دائم از این دو وسیله استفاده نکنید، به تدریج دچار التهاب لثه می‌شوید و همین موضوع منجر به ایجاد مشکلات بدتر خواهد شد.

بنابراین با دو بار مسواک در روز و حداقل روزانه یک بار نخ دندان، می‌توانید به سادگی از بروز مشکلات لثه جلوگیری کنید. البته بد نیست که هر شش ماه یک بار هم به دندانپزشک مراجعه کنید تا جرمگیری حرفه‌ای روی دندان‌هایتان داشته باشد.

  • رفع بوی بد دهان

یکی از بزرگترین مشکلات کسانی که از نخ دندان استفاده نمی‌کنند، بوی بد دهان است. زمانی که وعده‌های غذایی لابه‌لای دندان‌ها باقی می‌مانند، توسط باکتری‌های موجود در دهان تجزیه می‌شوند و بوی بدی از خود ساطع می‌کنند. همین باقی مانده غذا منجر به ایجاد پلاک می‌شود و روند پوسیدگی دندان را تسریع می‌بخشد. به همین دلیل اگر مشکل بوی بد دهان دارید، شاید بهتر است علاوه بر بهترین خمیردندان، یک نخ دندان عالی هم داشته باشید.

 

مضرات استفاده از نخ دندان

به طور کلی، استفاده از نخ دندان ضرر ندارد اما مصرف بیش از حد آن هم خالی از مشکل و دردسر نیست. به عنوان مثال استفاده از نخ‌های بی‌کیفیت باعث می‌شود که دندان افراد آسیب ببیند. توصیه می‌کنیم همیشه به سراغ بهترین مسواک و باکیفیت‌ترین نخ دندان بروید. نخ دندان واکس دار و بدون موم، بهترین نوع موجود در بازار هستند. البته بهتر است برای انتخاب نخ دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید.

به طور کلی، نخ دندان زمانی به دندان آسیب می‌زند که:

  • الیاف سخت و خشنی داشته باشد.
  • به شکل غلط و معیوبی از آن استفاده شود.
  • بیش از یک الی دو دقیقه نخ دندان کشیده شود.
  • استفاده از آن به شکل وسواس گونه‌ای دربیاید.

 

روش استفاده صحیح از انواع نخ دندان

روش استفاده صحیح از نخ دندان

یک تکه ۵۰ سانتی‌متری از نخ دندان را ببرید و دور انگشت وسط هر دو دست خود بپیچید. نخ را با انگشت شست بین دندان‌های خود بچرخانید. این کار را برای دندان‌های بالا و پایین خود انجام دهید. حرکت نخ دندان در میان دندان‌ها باید زیگزاگی باشد. به هنگام کشیدن نخ دندان از میان دندان‌ها، فشار بیش از حد وارد نکنید.

فراموش نکنید که این یک روتین ظریف و حساس است. قرار نیست با دندان‌های خود کُشتی بگیرید و آن ها را ضربه فنی کنید. بعد از استفاده نیز، نخ دندان را دور بندازید.

 

نخ دندان برای ارتودنسی

افرادی که دندان‌هایشان تحت درمان ارتودنسی است باید از نخ دندان مخصوص استفاده کنند. این نخ دندان سر سفتی دارد و می‌توان آن را خیلی راحت از میان سیم‌ اصلی ارتودنسی عبور داد. در کنار نخ دندان، وسیله دیگری به نام سوزن نخ دندان نیز وجود دارد که برای تمیز کردن لابه‌لای دندان‌های ارتودنسی شده مناسب است.

آیا نخ دندان باعث فاصله میان دندان ها می شود؟

یکی از مهمترین سوالاتی که در خصوص نخ دندان وجود دارد، این است که آیا نخ دندان باعث ایجاد فاصله میان دندان‌ها می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که چنین موضوعی اصلا صحّت ندارد. نخ دندان قدرت ایجاد فاصله میان دندان‌ها را ندارد. بلکه با تمیز کردن آنها، از ایجاد پوسیدگی و پلاک دندانی جلوگیری کرده و اجازه نمی‌دهد که فاصله‌ای میان دندان‌هایتان ایجاد شود.

چه موقع باید از نخ دندان استفاده کنیم؟

معمولا توصیه می‌شود که روزانه یک بار از نخ دندان استفاده شود. این کار را می‌توانید به صبح یا شب موکول کنید اما بهتر است کشیدن نخ دندان بعد از مصرف وعده‌های غذایی باشد.

ترتیب استفاده از مسواک و نخ دندان

اول مسواک بزنیم یا نخ دندان بکشیم؟ این سوالی است که در ذهن خیلی از ما شکل گرفته. واقعیت اینجاست که ترتیب خاصی برای استفاده از این دو وسیله وجود ندارد. مهم این است که روتین مراقبت از دندان‌های خود را حفظ کنید.

البته برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که کشیدن نخ دندان باید قبل از مسواک زدن باشد؛ چرا که به این ترتیب، تکه‌های غذا و پلاک‌های دندانی شُل می‌شوند و سپس با مسواک زدن، به طور کلی از بین می‌روند.

 

دلایل استفاده از نخ دندان

دلایل استفاده از نخ دندان

همانطور که مطلع هستید، رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم بوده و تاثیر زیادی در کیفیت زندگی روزمره دارد. بنابراین، یکی از راه‌های موثر در سالم نگه داشتن دندان‌ها و لثه‌ها، استفاده از نخ دندان است. این محصول بهداشتی برای از بین بردن مواد غذایی بین دندان‌ها و قسمت‌هایی که مسواک به آنها دسترسی نداشته و نمی‌تواند تمیز کند استفاده می‌شود.

در صورت باقی ماندن مواد غذایی بین دندان‌ها، بسیاری از بیماری‌های دهانی و پوسیدگی دندان رخ می‌دهد. بنابراین، استفاده از نخ دندان برای پیشگیری از این نوع بیماری‌ها توصیه می‌شود. با وجود تمام ویژگی‌های مثبت، بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی از نحوه استفاده صحیح، از نخ دندان استفاده نمی‌کنند.

ویژگی‌های نخ دندان خوب

ویژگی‌ نخ دندان خوب بر اساس جنس، ضخامت نخ دندان و فاصله بین دندان‌ها تعیین می‌شود. با دانستن مزایا و معایب انواع نخ دندان که در بالا به آنها اشاره کردیم، دیگر انتخاب این محصول متناسب با نوع دندان نباید کار سختی باشد. اگر به تازگی این کار را شروع کرده‌اید و می‌خواهید آن را به عنوان بخش روزمره مراقبت از دهان خود تبدیل کنید، بهترین نخ دندان برای شما نخی است که با استفاده از آن احساس راحتی داشته باشید.

نوع نخ دندان را چطور انتخاب کنیم؟

نوع ننخ دندان را چگونه انتخاب کنیم؟

اگر تا به حال به دندانپزشک مراجعه کرده باشید، به احتمال زیاد به شما در مورد اهمیت استفاده از نخ دندان گفته شده است که بدون آن به مرور زمان دچار بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان می شوید. این موضوع باعث شده است که نخ دندان بخشی ضروری روتین مراقبت از دندان در خانه باشد. از این رو، به دلیل اهمیت بالای استفاده از نخ دندان، در ادامه به شما کمک می کنیم تا نوع نخ دندان خود را به بهترین نحو ممکن انتخاب کنید.

  • اولین نکته برای انتخاب نخ دندان متناسب با هر فرد ضخامت و نازک بودن آن می باشد. به عنوان مثال، اگر بین دندان‌های خود فاصله زیادی دارید یک نخ دندان ضخیم برای شما بهتر است. انتخاب نخ دندان ضخیم به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که تمام سطوح دندان‌هایتان را تمیز کرده‌اید و همچنین فرآیند نخ دندان کشیدن برای شما آسان‌تر می‌کند.
  • اما اگر فاصله بین دندان‌های شما کم است، نخ دندان نازک‌تری را انتخاب کنید؛ زیرا نخ دندان‌های ضخیم می‌توانند بین دندان‌های شما گیر کند و یا حتی آسیب بزند. بعد از انتخاب ضخیم یا نازک بودن این محصول شما می‌توانید از نخ دندان مومی یا هر نوع نخ دندانی دیگری استفاده کنید.

مجموعه ما به عنوان بزرگ ترین تولید کننده نخ دندان در کشور، محصولات خود را با برند پاتریکس در طرح های گسترده برای رفع نیاز بازار عرضه نموده است. علاوه بر پاتریکس برندهایی همچون هسل، دارکو، اسکارد و … از برند های برتر زیر مجموعه ما به شمار می آیند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با برندهای زیر مجموعه طنین بهداشت پارس با ما تماس حاصل نمایید.

 

فهرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته بندی های خود را در تنظیمات تم -> سربرگ -> منو -> منو موبایل (دسته ها)